Els reptes de valorar l'impacte de la recerca
Ponents i postulats:
·
Paula Adam, Cap d’Avaluació de la Recerca, Agència de
Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), Fundadora de l’Escola
Internacional d’Avaluació de l’Impacte de la Recerca (ISRIA) i Directora del
Seminari RIACat (Research Impact
Assessment Catalunya)
L’avaluació
de l’impacte de la recerca (RIA) és una pràctica que es va iniciar als anys 90
i que ha proliferat extensivament als països anglosaxons amb resultats
impressionants
-
Motivacions
de la RIA, les quatre “A”: advocacy (defensa)
-> analysis (anàlisi) - > accountability (retiment de comptes)
-> allocation (assignació de
finançament).
-
Com veu
la RIA:
o
valors
implícits (transparència, orientació a les necessitats del sistema, orientació
a la influència, neutralitat en quant a models conceptuals)
o
és
una anti-disciplina, ja que està associada a unes necessitats pràctiques dels
actors del sistema de recerca (NO ÉS UN EXERCICI ACADÈMIC)
-
RIA
té molt a veure amb implicar-se amb el sistema (engagement). L’avaluador entra a ser un actor ‘actiu’ del sistema
de recerca
-
Què
s’ha fet a Catalunya en ciències de la salut: ISOR, ISRIA, SARIS i ara per
extensió RIACAT
-
Lliçons
apreses de RIA (Catalunya i globals).
·
Pastora Martínez, Vicerectora de Globalització i Cooperació,
Universitat Oberta de Catalunya
-
La
crisi de legitimitat de la recerca (NGOs, vacunes, nano): per a qui investiguem
i innovem?
-
Del “science and society” al “science with and for society”: la
societat com a actor clau en el procés de la recerca i la innovació.
-
Diferents
moviments aposten per una manera diferent de fer ciència: RRI, Open Science,
Agenda 2030. Més enllà de la transferència (lineal) de coneixement.
-
I en
aquest camí: què hem de fer els investigadors, grups de recerca i institucions
generadores de coneixement? Quins són els incentius i reconeixements per
canviar la manera de fer la nostra recerca? Tenim forma d’anticipar l’impacte
de la nostra recerca? I de mesurar-lo?
·
Montse Daban, Assessora i Cap de Relacions Internacionals a la
Secretaria d’Universitats i Recerca, col·laboradora en Polítiques Científiques
i Relacions Externes a Biocat i Coordinadora del Seminari RIACat (Research
Impact Assessment Catalunya)
Catalunya
és potent en recerca
-
El
nostre és un complex sistema d’agents (stakeholders)
-
El
país, i els seus governs, han mantingut un compromís amb el coneixement
-
Tenim
unes enormes potencialitats de creixement
-
Hi ha
una sèrie de reptes a adreçar
-
El
paper del coneixement en ells és claríssim (ODS)
-
Tenim
feina per aprofundir en cadascun dels 4 pilars de l’impacte
-
Exemple
de com es fa fins ara l’avaluació a la SUR?
-
Increment
a les darreres dues dècades de la preocupació per valorar l’impacte de la
recerca en la societat, en el seu sentit més ampli
-
Implementar
polítiques de recerca i distribuir recursos ja no pot anar totalment desentès
de l’impacte que generen
-
Les
universitats i els centres, els generadors de coneixement, han passat a ser un
agent proveïdor en un complex ecosistema sobre el que molts països basen la
seva competitivitat
-
No hi
ha un sol marc conceptual i metodològic per avaluar l’impacte de la recerca.
-
El
model a seguir depèn dels condicionants de cada país
-
Importància
de l’Agenda de retiment de comptes, per
satisfer les demandes per valorar el valor de l’invertit
-
Importància
de les “evidence-based policies”
-
Com
implementar-ho des del Govern de Catalunya?
·
Ignasi López Verdeguer, director del Departament de Ciència i
Recerca de la Fundació Bancària “la Caixa”.
-
Els
esforços que de les fundacions europees i la EC per col·laborar al proper
programa marc en recerca orientada a missions (i les implicacions que això te
per l’avaluació d’impacte)
-
el
que s’ha anat fent en RRI (com a condicions del procés de R+I per augmentar
l’impacte)
-
com
apliquem la RRIi i l’avaluació ex-post
als programes de recerca de la fundació –i d’innovació, important!
-
necessitat
de major professionalització dels perfils de suport a la recerca.
Moderador: Jaume Estruch, President C4
En la roda de debat amb els assistents, es parla de
com aplicar la metodologia d’impacte, com fer per les disciplines menys
evidents, o per la recerca bàsica, i com fer estudi d’impacte ex-ante.
Es demana més informació sobre el tema i s’insta a posar en marxa una
comissió al respecte.
S’acaba l’acte a les 19.40
S’acaba l’acte a les 19.40
Montse Daban,
Secretària C4